Budują jeden z najdłuższych tuneli
Trwają prace nad budową tunelu pod Małym Luboniem na odcinku S7 Lubień - Rabka Zdrój. Do wydrążenia jest ponad 4 km, bo choć tunel ma mieć długość ponad 2 km, będzie składał się z dwóch komór
Drążenie tunelu od strony portalu północnego ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywane będzie w ruchu ciągłym 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. - Wykonywanie robót bez przerw i postojów wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Będą one na bieżąco monitorowane. Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska składał się będzie z kilku etapów - tłumaczy Jarosław Kornaś, kierownik budowy.
Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Arsenał możliwych do zastosowania środków przy drążeniu tunelu jest spory, a jego użycie jest uzależnione od materiału skalnego przez który trzeba się będzie przebić oraz od jego twardości. Budowlańcy będą korzystać: z młotów hydraulicznych, dziobaków, wierteł, głowic skrawających, a nawet materiałów wybuchowych. W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu: wstępna obudowa jest z betonu zbrojonego, natryskowego (tzw. torketu) a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo zastosowane zostaną wzmacniana w postaci gwoździ i kotew
Przez cały czas drążenia tuneli nie przewiduje się zamknięcia - nawet chwilowego - biegnącej powyżej Zakopianki. W tym fragmencie nie ma też mowy o użyciu materiałów wybuchowych. - Na odcinku ok. 16,7 km budowanej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Chabówką dwukomorowy tunel o długości 2,06 km stanowił będzie 12,3% całej trasy. Dwukomorowy oznacza, że tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele i w każdym z nich będzie się odbywał ruch tylko w jednym kierunku, czyli wydrążyć trzeba ponad 4 km otworów. Obydwie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi - tłumaczy Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 roku. Zanim jednak popędzimy tunelem i najdłuższą w Małopolsce estakadą, czekają nas utrudnienia. W najbliższych miesiącach na niektórych odcinkach drogi wprowadzany zostanie ruch wahadłowy. Łączny koszt całej inwestycji to ponad 2 mld zł.