Konkursy przedmiotowe mimo pandemii
W szkołach podstawowych naszej gminy, mimo pandemii, udało się przeprowadzić konkursy przedmiotowe oraz tematyczne. Zakończyły się już etapy szkolny i rejonowy. Konkursy przedmiotowe na szczeblu wojewódzkim dobiegają końca, a na kwiecień przewidziane są jeszcze wojewódzkie konkursy tematyczne.
Ze Szkoły Podstawowej w Krzyszkowicach do etapu wojewódzkiego konkursów przedmiotowych zakwalifikowały się trzy uczennice - do konkursu z języka polskiego Emilia Pitala z klasy VII i do konkursu z geografii Julia Woźnica oraz Gabriela Pasionek z klasy VIII. Obecnie czekają na wyniki.
Emilia Pitala przyznaje, że na przygotowania do każdego etapu konkursu poświęciła bardzo dużo czasu. Musiała opanować również materiał z klasy VIII oraz zapoznać się z dużą ilością dodatkowych utworów literackich, które obejmował konkurs. Jego tematyka brzmiała „Wolność, równość, braterstwo”. - Czytałam wiele książek, słuchałam wykładów, oglądałam filmy - wspomina. W przygotowaniach pomagały jej nauczycielka Dorota Bajorek oraz mama. - Trudno było nam zdobyć wszystkie wymagane pozycje literackie, ale dzięki zaangażowaniu naszym, pani Doroty oraz babci i dziadka Emilki mieszkających w Krakowie udało się przeszukać wszystkie okoliczne biblioteki i zgromadzić wydania - mówi Joanna Pitala, mama uczennicy. Przed etapem wojewódzkim, w którym brało udział ponad 100 uczniów, nastolatka czuła stres, ale jak przyznaje, on jeszcze bardziej ją zmotywował.
- Zadania konkursowe były trudne, szczegółowe. Wiele z nich miało formę otwartą, która polegała na analizie utworów i napisaniu na ich podstawie długich form pisemnych. Myślę jednak, że dobrze sobie z nimi poradziłam.
Ty też spróbuj!
Na co dzień Emilka pasjonuje się językiem polskim, bardzo lubi czytać książki. Jej ulubiona seria to ta o Harrym Potterze. Już wcześniej, w młodszych klasach, brała udział w konkursach, nie tylko polonistycznych m.in. w Konkursie Cichego Czytania ze Zrozumieniem w Drogini, Międzyszkolnych Konkursach Wiedzy o Krakowie „Krakusek” i „Krakus” oraz w Wojewódzkim Konkursie Ortograficznym „Kaktus”. - Konkursy pozwalają mi zdobywać doświadczenie, poszerzać swoją wiedzę. Zachęcam innych do podejmowania takich wyzwań - mówi Emilka. - Konkursy umożliwiają młodym ludziom rozwój, a także kształtują umiejętność radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym, co z pewnością przyda się podczas egzaminu ósmoklasisty - dodaje jej mama.
Rena Rospond, dyrektorka Szkoły Podstawowej w Krzyszkowicach podkreśla, że uczniowie jej szkoły chętnie biorą udział w konkursach przedmiotowych i tematycznych.
- To cieszy, tym bardziej, że na przygotowania do nich muszą poświęcić dużo dodatkowego, pozalekcyjnego czasu. W konkursach, szczególnie tych przedmiotowych, często osiągają sukcesy zdobywając tytuł finalisty etapu wojewódzkiego.
Profity z tytułu
Chętnych do udziału w konkursach przedmiotowych, jak również tematycznych nie brakuje w Szkole Podstawowej w Trzemeśni. W tym roku uczniom tej placówki nie udało się zakwalifikować do etapu wojewódzkiego, ale w ubiegłych latach również na tym szczeblu odnosili sukcesy.
- Konkursy przedmiotowe i tematyczne to świetny pomysł. Uczniowie mogą porównać poziom swojej wiedzy, a poza tym finaliści etapu wojewódzkiego otrzymują dodatkowe punkty na świadectwie, a laureaci są przyjmowani w pierwszej kolejności do wybranej publicznej szkoły średniej na terenie swojego województwa, a nawet całego kraju - podkreśla Andrzej Jasek, dyrektor Szkoły Podstawowej w Trzemeśni.
Uczeń szkoły w Trzemeśni Piotr Jaśkowiec z klasy VIII w ubiegłym roku został finalistą konkursu tematycznego - biblijnego. - Bardzo ucieszył mnie ten tytuł, po raz pierwszy go otrzymałem - wspomina Piotrek. Długo przygotowywał się do konkursu, by wypaść jak najlepiej.
- Tematyka biblijna mnie interesuje, więc przygotowania te nie były dla mnie problemem - mówi uczeń. Udział w konkursach poleca każdemu. - Dzięki nim można sprawdzić swoją wiedzę, a także dokształcić się.