Kotku, zaopiekujemy się tobą

Kotku, zaopiekujemy się tobą
Maskotki stały się ulubieńcami dzieci. Dbają, by kotkom niczego nie brakowało. Fot. fot. Magdalena Batko

Pluszowymi kotkami zajmują się dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Myślenicach. To jedno z zadań realizowanego w placówce programu profilaktyczno - wychowawczego „Kot w Tarapatach”.

Program „Kot w Tarapatach” przeznaczony jest dla pierwszoklasistów z kontynuacją w klasach II i III. Opracowany został przez zespół terapeutów dziecięcych Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii”. Myślenicka „Dwójka”, z inicjatywy nauczycielki Magdaleny Batko, realizuje go od ubiegłego roku. Zanim w szkole wdrożono program, osoby mające prowadzić zajęcia w jego ramach, czyli wychowawcy klas oraz szkolni pedagodzy i psychologowie, wzięły udział w szkoleniach przygotowujących do wprowadzenia tej inicjatywy.

Gdzie szukać pomocy?

Zajęcia projektowe rozpoczynają się od lekcji uświadamiającej dzieciom czym są tarapaty. Uczą się one rozmawiać o swoich uczuciach, doradzać sobie nawzajem. Dowiadują się gdzie szukać pomocy jeśli pojawi się problem, jak go rozwiązać. Oswajają się z pojęciami „psycholog”, „terapeuta”. - Jeśli w przyszłości będą musiały skorzystać z takiego wsparcia, będą już świadome czego mogą się spodziewać - podkreśla psycholog szkoły nr 2 Aneta Dziewońska, jedna z prowadzących zajęcia.

Zadaniem uczniów jest stworzenie rysunku nawiązującego do nazwy programu. Za jego wykonanie każda klasa otrzymuje od organizatora prezent - maskotkę kota. Później dzieci dbają o swoje pluszowe zwierzątka, nadają im imiona, budują dla nich domek, dołączają one do klasowej społeczności. - Nasze kotki nawet wyjeżdżają na wycieczki - były już z nami w Krakowie w zoo czy na Wawelu. Zabieramy je też na różne wydarzenia, jak występ w Domu Seniora w Myślenicach - śmieje się pani Aneta. Podkreśla, że dzięki opiece nad kotkiem najmłodsi uczą się przywiązania, troski o innych, a także tego, jak o nich pamiętać mimo rozłąki. - Podczas wakacji dzieci wysyłały do szkoły do swoich czworonożnych przyjaciół listy czy widokówki z opisami co o u nich słychać, jak spędzają lato.

Peleryna bohatera

Kolejnym elementem scenariusza programu „Kot w Tarapatach” są zajęcia dotyczące roli bohatera - osoby, która chce i potrafi pomagać innym, zarówno ludziom, jak i zwierzętom. Właśnie ta część realizowana jest obecnie w szkole nr 2. - Przygotowaliśmy pelerynki dla każdej z klas, które po kolei, przez kilka dni, będzie nosił każdy uczeń. W tym czasie będzie on takim klasowym bohaterem, co zobowiąże go do promowania pozytywnych wzorców zachowań - wyjaśnia nasza rozmówczyni i dodaje, że ważne w programie jest to, że prelekcje urozmaicane są innymi, aktywnymi formami, tak, by zaciekawić dzieci.

Jak zauważa pani psycholog, dzięki projektowi w klasach panuje przyjazna atmosfera, jest mniej kłótni, a więcej życzliwości. - Dzieci nie chcą swoim złym zachowaniem sprawiać kotkom przykrość.

Warto wspomnieć o tym, że pluszowy zwierzak w ciągu roku szkolnego towarzyszy uczniom nie tylko w szkole, ale także w domu.

- Na weekendy dzieci zamiennie zabierają go do siebie. Tam mają przeczytać mu jakąś książkę, co później upamiętniają w „Pamiętniku Kotka”. Staramy się wpleść w program treści polonistyczne - mówi pani Aneta.

Dbaj o zdrowie z Zippim!

W szkole nr 2 bardzo dużą wagę przywiązuje się do kwestii psychologicznych. „Kot w Tarapatach” to nie jedyny tego typu pomysł, w który zaangażowała się placówka. Od kilku lat w młodszych klasach prowadzony jest międzynarodowy program zdrowia psychicznego angielskiej fundacji Partnership for Children „Przyjaciele Zippiego”. Jej przedstawicielem w naszym kraju jest Centrum Pozytywnej Edukacji. W tym programie, podobnie jak w „Kot w Tarapatach”, uczniom również towarzyszy zwierzątko - patyczak Zippi. Projekt podzielony jest na kilka modułów. - W pierwszym, „Uczucia”, dzieci dowiadują się jak radzić sobie z negatywnymi uczuciami, omawiają też radosne emocje - kiedy ich doświadczają, jak je okazują, w drugim „Komunikacja”, nabywają wiedzę o tym, jak rozmawiać z innymi, poznają elementy komunikacji werbalnej i niewerbalnej, w trzecim „Przyjaźń”, uczą się jak nawiązywać nowe przyjaźnie czy jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych z przyjacielem. Czwarty moduł, „Rozwiązywanie konfliktów”, dotyczy metod pokojowego dojścia do porozumienia, piąty „Strata”, porusza kwestię odchodzenia bliskich osób czy zwierząt i sposobów na przetrwanie tego trudnego czasu, a szósty, „Dajemy sobie radę”, podsumowuje dotychczasowe treści, utrwala je - wymienia Aneta Dziewońska.

Zajęcia z obu programów prowadzone są w ramach podstawowych lekcji. 

Anna Ostafin Anna Ostafin Autor artykułu

dziennikarka z pasją, ciekawa świata i ludzi, doświadczenie zdobywała w rozgłośni radiowej, portalach internetowych i wydawnictwach prasowych, absolwentka filologii polskiej (specjalność medialna).