Kotku, zaopiekujemy się tobą
Pluszowymi kotkami zajmują się dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Myślenicach. To jedno z zadań realizowanego w placówce programu profilaktyczno - wychowawczego „Kot w Tarapatach”.
Program „Kot w Tarapatach” przeznaczony jest dla pierwszoklasistów z kontynuacją w klasach II i III. Opracowany został przez zespół terapeutów dziecięcych Specjalistycznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii”. Myślenicka „Dwójka”, z inicjatywy nauczycielki Magdaleny Batko, realizuje go od ubiegłego roku. Zanim w szkole wdrożono program, osoby mające prowadzić zajęcia w jego ramach, czyli wychowawcy klas oraz szkolni pedagodzy i psychologowie, wzięły udział w szkoleniach przygotowujących do wprowadzenia tej inicjatywy.
Gdzie szukać pomocy?
Zajęcia projektowe rozpoczynają się od lekcji uświadamiającej dzieciom czym są tarapaty. Uczą się one rozmawiać o swoich uczuciach, doradzać sobie nawzajem. Dowiadują się gdzie szukać pomocy jeśli pojawi się problem, jak go rozwiązać. Oswajają się z pojęciami „psycholog”, „terapeuta”. - Jeśli w przyszłości będą musiały skorzystać z takiego wsparcia, będą już świadome czego mogą się spodziewać - podkreśla psycholog szkoły nr 2 Aneta Dziewońska, jedna z prowadzących zajęcia.
Zadaniem uczniów jest stworzenie rysunku nawiązującego do nazwy programu. Za jego wykonanie każda klasa otrzymuje od organizatora prezent - maskotkę kota. Później dzieci dbają o swoje pluszowe zwierzątka, nadają im imiona, budują dla nich domek, dołączają one do klasowej społeczności. - Nasze kotki nawet wyjeżdżają na wycieczki - były już z nami w Krakowie w zoo czy na Wawelu. Zabieramy je też na różne wydarzenia, jak występ w Domu Seniora w Myślenicach - śmieje się pani Aneta. Podkreśla, że dzięki opiece nad kotkiem najmłodsi uczą się przywiązania, troski o innych, a także tego, jak o nich pamiętać mimo rozłąki. - Podczas wakacji dzieci wysyłały do szkoły do swoich czworonożnych przyjaciół listy czy widokówki z opisami co o u nich słychać, jak spędzają lato.
Peleryna bohatera
Kolejnym elementem scenariusza programu „Kot w Tarapatach” są zajęcia dotyczące roli bohatera - osoby, która chce i potrafi pomagać innym, zarówno ludziom, jak i zwierzętom. Właśnie ta część realizowana jest obecnie w szkole nr 2. - Przygotowaliśmy pelerynki dla każdej z klas, które po kolei, przez kilka dni, będzie nosił każdy uczeń. W tym czasie będzie on takim klasowym bohaterem, co zobowiąże go do promowania pozytywnych wzorców zachowań - wyjaśnia nasza rozmówczyni i dodaje, że ważne w programie jest to, że prelekcje urozmaicane są innymi, aktywnymi formami, tak, by zaciekawić dzieci.
Jak zauważa pani psycholog, dzięki projektowi w klasach panuje przyjazna atmosfera, jest mniej kłótni, a więcej życzliwości. - Dzieci nie chcą swoim złym zachowaniem sprawiać kotkom przykrość.
Warto wspomnieć o tym, że pluszowy zwierzak w ciągu roku szkolnego towarzyszy uczniom nie tylko w szkole, ale także w domu.
- Na weekendy dzieci zamiennie zabierają go do siebie. Tam mają przeczytać mu jakąś książkę, co później upamiętniają w „Pamiętniku Kotka”. Staramy się wpleść w program treści polonistyczne - mówi pani Aneta.
Dbaj o zdrowie z Zippim!
W szkole nr 2 bardzo dużą wagę przywiązuje się do kwestii psychologicznych. „Kot w Tarapatach” to nie jedyny tego typu pomysł, w który zaangażowała się placówka. Od kilku lat w młodszych klasach prowadzony jest międzynarodowy program zdrowia psychicznego angielskiej fundacji Partnership for Children „Przyjaciele Zippiego”. Jej przedstawicielem w naszym kraju jest Centrum Pozytywnej Edukacji. W tym programie, podobnie jak w „Kot w Tarapatach”, uczniom również towarzyszy zwierzątko - patyczak Zippi. Projekt podzielony jest na kilka modułów. - W pierwszym, „Uczucia”, dzieci dowiadują się jak radzić sobie z negatywnymi uczuciami, omawiają też radosne emocje - kiedy ich doświadczają, jak je okazują, w drugim „Komunikacja”, nabywają wiedzę o tym, jak rozmawiać z innymi, poznają elementy komunikacji werbalnej i niewerbalnej, w trzecim „Przyjaźń”, uczą się jak nawiązywać nowe przyjaźnie czy jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych z przyjacielem. Czwarty moduł, „Rozwiązywanie konfliktów”, dotyczy metod pokojowego dojścia do porozumienia, piąty „Strata”, porusza kwestię odchodzenia bliskich osób czy zwierząt i sposobów na przetrwanie tego trudnego czasu, a szósty, „Dajemy sobie radę”, podsumowuje dotychczasowe treści, utrwala je - wymienia Aneta Dziewońska.
Zajęcia z obu programów prowadzone są w ramach podstawowych lekcji.