Matematyka w dźwiękach
Matematyka i muzyka mają wiele wspólnego, gdyż obie opierają się na strukturach, wzorcach i harmonii. W edukacji przedszkolnej, poprzez podejście zwanym Dziecięcą Matematyką, te dwie dziedziny mogą być integrowane, by wspierać rozwój umiejętności poznawczych i kreatywnych u dzieci.
Celem zajęć przeprowadzonych w ramach projektu „Matematyka w Dźwiękach”, finansowanego przez Fundację mBanku w ramach programu „Rosnąć z Matematyką”, było zainteresowanie dzieci matematyką oraz ukazanie zarówno dzieciom, jak i rodzicom, jak zajęcia muzyczne mogą wpływać na efektywność nauki matematyki oraz na rozwój psychoruchowy dzieci. Mimo że niektórzy uważają, że te dwie dziedziny edukacyjne są od siebie oddalone, przedszkolaki ze Szkoły Podstawowej im. Króla Kazimierza III Wielkiego w Zasani udowodniły, że zabawy muzyczne mogą wspomagać najmłodszych w nauce matematyki.
– W trakcie zajęć korzystaliśmy z instrumentów muzycznych w celu przeprowadzenia praktycznych ćwiczeń. Wykorzystaliśmy muzogram - narzędzie, które łączy muzykę z matematyką poprzez graficzną reprezentację dźwięków, podobnie jak notacja muzyczna. Pomogliśmy dzieciom w rozpoznawaniu, interpretowaniu i tworzeniu dźwięków oraz rytmicznych wzorców, co przyczyniło się do rozwoju ich umiejętności muzycznych - mówi Małgorzata Profic- pomysłodawczyni i koordynatorka projektu.
Wspólna podróż przez świat matematyki i muzyki przyniosła wiele radości i poznawczych odkryć. Dzieci z entuzjazmem podjęły się badania tych dziedzin, dowodząc, że harmonia dźwięków może równie dobrze towarzyszyć harmonii liczb. Dzieci nie tylko rozwijały swoje umiejętności matematyczne i muzyczne, lecz także zdobywały cenne doświadczenia w pracy zespołowej oraz kreatywnym myśleniu. Ta inspirująca podróż stanowi jedynie początek, a kolejne etapy projektu „Matematyka w Dźwiękach” pozwolą na kontynuowanie odkryć związanych ze światem liczb i muzyki.
Oprac. Karolina Korneszczuk-Podoba