Nie jesteś w błędzie, matematyka jest wszędzie
Tworzenie zarysów pojęć geometrycznych wśród najmłodszych przedszkolaków? To możliwe! W Grupie Żabki przy Szkole Podstawowej im. Króla Kazimierza III Wielkiego w Zasani realizowany jest obecnie projekt edukacyjny „Nie jesteś w błędzie, matematyka jest wszędzie” finansowany przez Fundację mBanku w ramach programu grantowego „Rosnę z matematyką”.
Realizacja programu uwzględnia edukacyjne zajęcia matematyczne dla przedszkolaków, tj. angażujące warsztaty, zajęcia terenowe, organizację zawodów na temat różnych praktycznych zastosowań matematyki w życiu codziennym, przygotowanie materiałów edukacyjnych wspierających naukę matematyki.
- W programie wywalczyliśmy grant na realizację działań w ramach edukacji matematycznej skierowanych do dzieci w wieku 3-4 lat, objętych edukacją przedszkolną. Dzieci chętnie odkrywają świat i uczą się nowych rzeczy. To od nas zależy, czym je zainteresujemy - podkreśla Małgorzata Profic, autorka projektu.
„Rosnę z matematyką” to program dla tych, którzy chcą pokazać dzieciom jak fascynujący może być świat matematyki. Maluszki zrealizowały właśnie pierwszy moduł projektowych, w którym wkroczyły w świat figur i brył. Należy pamiętać, że wczesne kształtowanie pojęć z zakresu geometrii w czasie zabawy przedszkolaków, ułatwi im przyswojenie wiadomości na lekcjach szkolnych w przyszłości. Funkcjonujemy w trójwymiarowym świecie, który składa się z brył. I tu dochodzimy do pierwszej ważnej zasady w kwestii nauki geometrii. Cała przygoda powinna rozpocząć się właśnie od brył. Dlatego przedszkolaki ze szkoły w Zasani pracowały i poznawały świat brył zaczynając od sześcianu m.in.: tworząc szkielet bryły, najpierw przy użyciu zestawu do budowy brył, a następnie przy użyciu plasteliny i wykałaczek. Zabawy z odrysowywaniem kształtów, przewlekanie sznureczka w szablonach figur oraz prowadzenie kawiarni z lodami o kształtach geometrycznych zdecydowanie rozbudziły ich kreatywność i wyobraźnię. Ponadto dzieci już kolejny raz podjęły wyzwanie pracy z drukarką 3D - tym razem przygotowały i drukowały foremki o kształtach figur geometrycznych, co umożliwiło im zobaczenie wyniku swojej pracy w bardziej zaawansowanej formie. Drukarka został zakupiona w ramach programu Labolatoria przyszłości, w ramach budowania kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.
- Efektami takich zajęć jest rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i nazewnictwa figur geometrycznych, zrozumienie ich cech oraz relacji przestrzennych między nimi. Dzieci nauczyły się również pracy z różnymi materiałami oraz rozwijały zdolności manualne i koordynację ruchową. Cieszę się, że nauczyciele zarażają swoją pasją do matematyki, jednocześnie pozyskując środki zewnętrzne na ten cel - podkreśla Renata Piekarz, dyrektor szkoły.”
M.P