Uczniowie z Lubnia z wizytą w Hiszpanii
Od szóstego do trzynastego czerwca 18 uczniów klas 7 i 8 Szkoły Podstawowej im. Świętego Jana Pawła II w Lubniu wraz z trzema opiekunkami: panią dyrektor Bernadetą Jakubiak, p. Izabelą Jastrzębską-Dorocką (autorem i koordynatorem projektu) oraz p. Joanną Sobczak wzięło udział w mobilności uczniów do Hiszpanii w ramach projektu edukacyjnego „Poznajemy dziedzictwo kulturowe Europy”.
Mobilność była częścią projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” realizowanego w naszej szkole od września 2020 r. i współfinansowanego z Funduszy Europejskich. Grupą docelową projektu byli uczniowie chcący zdobyć i pogłębić umiejętności związane z obszarem działań projektowych oraz różnorodnych dziedzin takich jak: praca w międzynarodowej grupie, rozwijanie relacji społecznych, doskonalenie umiejętności z dziedziny technologii informacyjno-komunikacyjnej, planowania oraz realizacji działań projektowych. Głównym celem projektu było umożliwienie uczniom rozwinięcia kompetencji językowych, osobistych, kulturowych oraz społecznych poprzez poznanie elementów historii i kultury Hiszpanii, w szczególności słynnych artystów pochodzących z tej części Europy lub w niej tworzących i ich dzieł, jako reprezentantów szeroko pojętego europejskiego dziedzictwa kulturowego.
Szóstego czerwca udaliśmy się do miejscowości Villarrobledo w regionie Castilla La Mancha, gdzie wspólnie z uczniami naszej partnerskiej szkoły IES Virrey Morcillo realizowaliśmy projekt „Poznajemy dziedzictwo kulturowe Europy”. Ponadto, zwiedzaliśmy region Castilla- La Mancha słynący z architektonicznego i artystycznego bogactwa powstałego w wyniku połączenia tradycji żydowskich, muzułmańskich i chrześcijańskich z ideami średniowiecza i renesansu. Zwiedziliśmy Toledo- najsłynniejsze miasto regionu i dawną stolicę Hiszpanii, Cuencę i słynne „wiszące domy”, Consuegrę z wiatrakami, z którymi walczył bohater powieści Cervantesa „Don Kichote de La Mancha”, Alarcón oraz Valerię z ruinami miasta z czasów Cesarstwa Rzymskiego. Uczniowie brali również udział w innych zajęciach lekcyjnych, niezwiązanych z realizacją projektu oraz byli widzami greckiej tragedii antycznej „Orysteja” w wykonaniu zwycięskiej grupy teatralnej z lokalnej szkoły średniej.
Program mobilności był bardzo napięty i intensywny, wymagał od uczniów wielkiego wkładu pracy, kreatywności i zaangażowania, znacznie wykraczającego poza tradycyjne zajęcia szkolne. Uczniowie spisali się doskonale, godnie reprezentując naszą szkołę i miejscowość, otrzymaliśmy pochwały oraz ponowne zaproszenie od lokalnych władz i od partnerskiej szkoły hiszpańskiej oraz zapewnienie o chęci kontynuacji współpracy.
Izabela Jastrzębska-Dorocka
Koordynator projektu