Umowa na budowę węzła u wylotu ul. Sobieskiego podpisana „Tym światłom podziękujemy!”

Umowa na budowę węzła u wylotu ul. Sobieskiego podpisana
„Tym światłom podziękujemy!”

W poniedziałek 22 stycznia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zawarła umowę na budowę nowego węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 7, czyli zakopianki z ul. Sobieskiego w Myślenicach. Pierwsze prace budowlane mają ruszyć wczesną wiosną. Po ich zakończeniu ze skrzyżowania zniknie sygnalizacja świetlna.

Informacja ta pojawiła się dokładnie pięć lat po tym, jak ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk potwierdził finansowanie tej inwestycji z budżetu państwa. Pierwotnie inwestycja miała zostać wykonana w trybie „zaprojektuj-wybuduj”, potem zdecydowano się najpierw wybrać projektanta, a dopiero w kolejnym etapie wykonawcę prac budowlanych.

Zaprojektowano węzeł drogowy typu trąbka, który zastąpi obecne skrzyżowanie, na których ruchem steruje sygnalizacja świetlna. Po zrealizowaniu inwestycji, ma ona zniknąć, dlatego GDDKIA wiadomość o podpisaniu umowy zaczęła od słów „Tym światłom podziękujemy”.

Pierwsze prace, jak informuje GDDKIA, będą polegały na przełożeniu sieci: energetycznych niskiego i średniego napięcia, teletechnicznych, kanalizacyjnych, wodociągowych i gazowych, które kolidują z inwestycją. Poza tym konieczna będzie rozbiórka pięciu budynków znajdujących się na placu budowy.

Na ul. Sobieskiego zbudowane zostanie rondo, z którego będzie można wjechać na drogę krajową nr 7. Powstaną też dodatkowe pasy pozwalające na wjazd na węzeł i na zakopiankę.

Ponadto, na wysokości przystanku „Tarnówka” (w rejonie cmentarza żydowskiego) powstanie kładka, która zastąpi obecne przejście przez zakopiankę i poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Skorzystają także kierowcy, bo dzięki bezkolizyjnemu wjazdowi i zjazdowi poprawi się bezpieczeństwo, a likwidacja świateł upłynni ruch. GDDKiA przypomina, że droga krajowa nr 7 należy do sieci TEN-T i jest istotnym połączeniem komunikacyjnym kraju. - Obsługuje ona zarówno ruch tranzytowy jak i lokalny. Z roku na rok obserwujemy zwiększenie natężenia ruchu. W latach 2020-2021 na samym odcinku Jawornik – Myślenice wyniosło ono prawie 47 tys. pojazdów na dobę – podaje GDDKiA.

Wykonawcą węzła będzie firma Banimex. Budowa potrwa 18 miesięcy, nie licząc przerw zimowych. Nowy węzeł powinien powstać do końca 2025 roku. Wartość inwestycji to prawie 56 mln zł. Jest ona finansowana ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

To niejedyne skrzyżowanie na zakopiance w gminie Myślenice, które czeka przebudowa, bo bezkolizyjne węzły mają powstać także w Jaworniku i Krzyszkowicach (tu ma powstać tunel pod zakopianką). Jeśli chodzi o ten ostatni to w grudniu 2023 roku GDDKiA otwarła oferty, które wpłynęły w odpowiedzi na ogłoszony przetarg na budowę tegoż węzła i obecnie są one poddawane ocenie.

Z kolei dla budowy węzła w Jaworniku w listopadzie 2023 roku wydana została decyzja środowiskowa, a kolejnymi krokami mają być: dodatkowe badania geologiczne (już trwają), przygotowanie projektu budowalnego, a następnie złożenie wniosku o wydanie ZRID-u (zgody na realizację inwestycji drogowej).

Powstaje też koncepcja przebudowy odcinka zakopianki w Głogoczowie.

 

- Podpisana umowa na budowę nowego węzła drogowego to dowód na to, że dotrzymałem kolejnej, złożonej mieszkańcom obietnicy, która zaowocuje płynnością ruchu, ale przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo – komentuje burmistrz Jarosław Szlachetka.