W zgodzie z naturą

W zgodzie z naturą
Na jednych z warsztatów uczniowie spotkali się z sokolnikiem, mogli nakarmić i pogłaskać dzikie ptaki m.in. sowę Saszę Fot. arch. J. Słowik

„DoLAStaMY” - to nazwa projektu opracowanego przez Jarosławę Słowik, nauczycielkę Szkoły Podstawowej nr 2 w Myślenicach, który zwyciężył w konkursie na działania edukacyjne dla dzieci i młodzieży prowadzone przez nauczycieli i animatorów, zorganizowanym przez Narodowe Centrum Kultury. Pod koniec października zakończono jego realizację.

Projekt „DoLAStaMY”(część ogólnopolskiego programu „Bardzo Młoda Kultura”) zdobył pierwsze miejsce w konkursie na szczeblu wojewódzkim. Nadzorował go Małopolski Instytut Kultury. Konkurs ogłoszony został z końcem lipca, wyniki poznaliśmy miesiąc później. We wrześniu wspólnie z Biblioteką Pedagogiczną w Myślenicach „Dwójka” rozpoczęła jego realizację. - Projekt ten skierowany był do uczniów czwartej klasy, którzy mają już za sobą pierwszy etap nauczania (wczesnoszkolny) i przeszli do następnego. Miał on ułatwić im zmianę sytemu nauczania, zmniejszyć stres z nią związany. A natura jak wiadomo uspokaja, dlatego tematyka projektu odnosiła się do lasu. Natomiast każdy z nas chce, by miejsce, w którym wypoczywa było czyste, więc podczas zajęć uczyliśmy, jak dbać o środowisko - wyjaśnia Jarosława Słowik. Projekt wykorzystywał ponadto tzw. filozofię ikigai, oznaczającą czerpanie radości z drobnostek.

Jak zaparzyć herbatę?

W ramach projektu dzieci uczestniczyły w warsztatach (w sumie 36 godzin) z małopolskimi ekspertami. Weronika Idzikowska z Małopolskiego Instytutu Kultury opowiadała o tym, co daje nam przebywanie w lesie, jak kojąco wpływa na nasze samopoczucie, Murat Konyaev i Natalia Buchta z Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” pokazali sztukę parzenia herbaty i kaligrafii, Daniel Leżoń z bytomskiej grupy tanecznej Imagination Space Center przeprowadził warsztaty taneczne - na temat uważności, sprawczości ruchu i komunikacji niewerbalnej, Krystyna Łętocha z Biblioteki Pedagogicznej w Myślenicach wygłosiła prelekcję „W zgiełku miast i w ogrodach zen” oraz przekazała uczniom wiedzę filmową, Izabella Ralska z Polskiego Towarzystwa Origami uczyła, jak wykonać papierowe ozdoby, a podczas warsztatów przyrodniczych „Krok w trop” z Piotrem Guzikiem z firmy Alcedu z Krosna dzieci próbowały rozpoznać ślady zwierząt. Spotkanie z Aleksandrą Edelmuller z Akademii Górniczo - Hutniczej w Krakowie dotyczyło gospodarowania odpadami. Zajęcia poprowadziły też nauczycielki „Dwójki” - Ada Latosiewicz i Magdalena Tobolewicz („Ekopraktyki”) oraz Jarosława Słowik („Sztuka i emocje”).

Do lasu z bidonem!

Oprócz zajęć stacjonarnych, uczniowie brali też udział w wycieczkach na Koskową Górę, Uklejnę i Chełm. Podczas wędrówek sprzątali zaśmiecone szlaki i uczestniczyli w warsztatach z przedstawicielami Nadleśnictwa Myślenice Wiktorem Siłuszykiem i Ryszardem Czenczekiem, z Mikołajem Wielgusem z Wojska Polskiego (survival) i sokolnikiem Radomirem Horwatem („Duch lasu”). Co ważne, na wycieczki zabierali ze sobą bidony podarowane im przez wychowawczynię. W ten sposób uniknęli korzystania z plastikowych butelek szkodzących środowisku.

Zwieńczeniem projektu „DoLAStaMY” była wystawa prac (plastycznych i zdjęć) w Bibliotece Pedagogicznej w Myślenicach, zaprezentowana pod koniec października.

Żuraw origami

Uczniowie pozytywnie oceniają ekologiczny projekt. - Dzięki niemu wiem, jak dbać o naszą planetę, nie niszczyć jej - mówi Nikola Pasternak. - Mi najbardziej podobały się warsztaty z origami, były bardzo ciekawe, wykonywaliśmy m.in. żurawie - dodaje Kamil Mokrzycki. Gabrysi Ziębie najwięcej radości sprawiły zajęcia taneczne, a Wiktorii Piwowarczyk wycieczka na Koskową Górę. - Mogliśmy nakarmić dzikie ptaki i nauczyć się jak przetrwać w trudnych, leśnych warunkach - mówi uczennica. Dzieci miały też okazję pogłaskać sowę Saszę, zobaczyć jak rozpalić ogień bez zapałek oraz spróbować zupy gotowanej na ognisku. Z wycieczki tej zadowoleni są również Patryk Górka i Gaia Stempień. Patrykowi w pamięci utkwiły też warsztaty „Krok w trop”. Starał się rozpoznać ślady zwierząt, parę z nich udało mu się odgadnąć. Poza tym dowiedział się wielu ciekawostek o zwierzętach. - Teraz już wiem, dlaczego bóbr trze ząb o ząb - żeby nie wyrosły mu zbyt duże, bo to uniemożliwi mu gryzienie drewna - mówi uczeń. Natomiast Gaia bardzo lubi zwierzęta i zajęcia przyrodnicze były dla niej prawdziwą gratką.

Dla Kuby Kędziora, oprócz wycieczki na Koskową Górę, najciekawsze okazały się warsztaty pokazujące ekologiczne praktyki m.in. przygotowanie eko - proszku. - To bardzo proste. Trzeba połączyć płatki mydlane z sodą kalcynowaną i boraksem (sól sodowa kwasu borowego) i gotowe! Aby proszek pachniał, można dodać do niego olejki eteryczne - tłumaczą uczniowie.

Teraz dzieci starają się wdrażać ekologiczne pomysły w swoje życie. Zamiast plastikowych butelek, używają bidonów. Wybierając się z rodzicami na zakupy, zabierają ze sobą zawsze jedną, tę samą torbę, a ich mamy do prania wykorzystują ekologiczne proszki.

Bezpieczeństwo w sieci

Projekt „DoLAStaMY” to nie jedyna inicjatywa aktywizująca uczniów, podjęta w ostatnim czasie przez myślenicką „Dwójkę”. Szkoła już rozpoczęła realizację kolejnego projektu - „Asy Internetu” zainicjowanego przez markę Google oraz fundację „Szkoła z Klasą”. Ma on nauczyć uczniów jak rozsądnie i bezpiecznie korzystać z sieci. Obecnie odbywają się szkolenia dla nauczycieli, przygotowujące do jego wdrożenia, a już niebawem mają rozpocząć się zajęcia dla uczniów.

Szkolne projekty nauczyciele promują podczas różnych wydarzeń.

7 października Jarosława Słowik uczestniczyła w międzynarodowej konferencji edukacyjnej zorganizowanej przez Centrum Cyfrowe w Warszawie. Wśród zaproszonych gości byli nauczyciele z Norwegii, Francji, Szwecji, Mołdawii czy Madagaskaru. Natomiast 21 i 22 listopada nauczycielka weźmie udział w corocznej konferencji warszawskiej galerii „Zachęta”, łączącej światy sztuki i edukacji.

 

Anna Ostafin Anna Ostafin Autor artykułu

dziennikarka z pasją, ciekawa świata i ludzi, doświadczenie zdobywała w rozgłośni radiowej, portalach internetowych i wydawnictwach prasowych, absolwentka filologii polskiej (specjalność medialna).